Riksja’s Journey

Ik begon niet gehinderd door enige kennis van de branche een reisorganisatie. Ik wilde het persé anders doen dan het bedrijf waar ik werkte. Ik wilde mensen boven alles zetten. In Riksja’s journey beschrijf ik mijn ontdekkingstocht met Riksja Travel en wat we onderweg allemaal tegenkwamen.

Ik onderzoek in het boek vier invalshoeken:

1) De rationele kant. Welke eigenwijze keuzes hebben we gemaakt die het bedrijf een bijzonder karakter gaven? Hoe kom je bijvoorbeeld tot een business plan waar een Unfair Advantage ontstaat en hoe voeg je hier betekenis aan toe? Wat gebeurt er als je mensen boven regels plaatst? Hoe kun je actief vertrouwen geven? Hoe kom je tot een soort realisme dat het idealisme kan borgen zonder het te remmen? Hoe kom je in een positieve spiraal terecht?

2) De sociale kant: hoe kom je tot een synergetische samenwerking? Hoe creëer je een stevige bedding hiervoor en hoe open je de stroom van intrinsieke motivatie? Hoe zet je teams in hun kracht? Wat vraagt dit van het leiderschap en hoe coördineer je dit internationaal?

3) De fysieke kant: welke vormen werken er het beste voor een bedrijf dat empowerment en plezier in het werk centraal stelt? Hoe zet je een celstructuur op? Hoe krijg je zelfsturing aan de praat nadat dit bijna van de rails was gelopen? Wat doe je als de hele boel instort door covid?

.

Karakteristieken van teams

4) De spirituele kant: hoe kun je liefde omzetten in overvloed? Hoe kun je ontsnappen uit de geijkte paradigma’s? Hoe kun je het bewustzijn en de intuïtie van de medewerkers vergroten en hoe werkt dit door in het bedrijf? Hoe kunnen systemische methoden en intuitieve strategische sessies hierbij helpen?

Geleidelijk kwam ik achter de formule van overvloed. Hoe je vanuit een liefdevolle intentie een breed geefproces kunt inzetten. Wat er nodig is als realistische borg voor idealisme. Waarom omwegen vaak beter zijn. Hoe je je kompas zuiver kunt houden.

Met een bedrijf op weg naar overvloed reizen is niet eenvoudig. Het is niet altijd leuk. Maar meestal wel. De resultaten, de betrokkenheid, het plezier en de liefde van de mensen zijn je beloning.

Uit onderzoek (zie Riksja’s Journey) blijkt dat 65% van de werknemers wereldwijd geen betrokkenheid voelt bij het werk. Het is tijd voor verandering.

Ik hoop dat dit boek harten kan raken en een kleine bijdrage kan doen aan die transitie.